Wanneer je het plaatje van een retro scooter voor de geest haalt zul je direct aan Vespa scooters denken. Dit is het merk dat het klassieke model populair heeft gemaakt. Nog steeds maken ze scooters volgens hetzelfde ‘recept’, met een klassieke uitstraling en staal in plaats van kunststof. Voor de liefhebbers van het traditionele design zal de Primavera het meest in de smaak vallen, sportievelingen kunnen beter een snelle Vespa Sprint kopen. Maar laten we niet op de feiten vooruit lopen: Is dit de scooter voor jou, of kun je beter iets anders aanschaffen?
Waarom zou je een Vespa Sprint kopen?Dat is de eerste vraag die je als scooterliefhebber moet stellen. Er zijn immers veel merken op de markt verkrijgbaar. Dat klopt, en die andere merken zijn doorgaans een stuk goedkoper dan Vespa scooters. Dat komt voor een deel omdat die andere merken fabrieken hebben staan in China, waar aan de lopende band bromfietsen worden geproduceerd waar ze hier een etiketje op plakken. ‘U vraagt, wij draaien’ zeg maar. Op zich niets mis mee zou je zeggen, maar die massaproductie en ‘race to the bottom’ betekent wel dat er concessies gemaakt worden. Meer plastic bijvoorbeeld, of koplampen die gaan roesten als de bromfiets een keer buiten staat. Wil je kwaliteit in huis halen, dan moet je wat dieper in de buidel tasten en een echte Vespa Sprint kopen.
En Piaggio dan?Er is nog een bekend merk uit Italië dat aanzienlijke goedkopere producten maakt dan de bekende Vespa scooters en dat is Piaggio. Die bromfietsen zien er weliswaar wat minder elegant uit en missen het beroemde retro design, toch is het een kwalitatief goed merk. Dat is niet zo vreemd als je weet dat Piaggio gewoon het moederbedrijf is, ook bij een Vespa Sprint kopen komt de bromfiets dus gewoon uit dezelfde fabriek rollen. Of in ieder geval een fabriek waar Piaggio de dienst uitmaakt en toeziet op de kwaliteit. Het Italiaanse concern Piaggio is ook het merk achter Aprilia, Gilera en Derbi.
Primavera en SprintMaar we hadden het dus over de Vespa Sprint kopen. Er is ook een Primavera, dit is altijd het wat meer ‘relaxte’ model, terwijl de Sprint een stuk sportiever is uitgevoerd. Technisch ontlopen ze elkaar niet veel, met name het design is anders. Iets meer open, andere verlichting en wat minder chroom om tezamen voor een strakke en sportieve look te zorgen. De nieuwe modellen beschikken beiden over een mono-voorvork, dezelfde hoogwaardig gevlochten remkabels voor extra veiligheid en een elektronische snelheidsmeter die heel nauwkeurig de juiste snelheid weergeeft.
Een beetje oud, heel veel nieuwAls je echt op een modelletje van net na de Tweede Wereldoorlog wilt rijden, kun je beter geen Vespa Sprint kopen. Je zult dan even in schok geraken door de modernisering in en rond deze Vespa scooters. De tijd heeft immers niet stilgestaan, en met LCD diplays en USB aansluitingen hebben deze klassieke bromfietsen een flinke transformatie doorgemaakt. Dat is ook weer de charme van dit merk, ze weten precies welke zaken te behouden, en waar er winst te behalen valt op het gebied van comfort en veiligheid. Zo is de metalen body gebleven, maar is er bijvoorbeeld een luchtgekoeld hypermodern motorblok toegevoegd.
ConclusieDe Vespa Sprint kopen is kiezen voor een premium product waar alles picobello in orde is. De kosten liggen hoger dan die van de concurrerende retro scooters, daar staat tegenover dat er de nieuwste snufjes op zitten en dat de gemiddelde levensduur ook veel hoger ligt dan bij vergelijkbare types. Dat de nieuwe types ook netjes voldoen aan de EURO4 emissie standaard is dan mooi meegenomen, zo kun je verantwoord en duurzaam rijden. |